Huvudinnehåll

Utforska ett ämne i kunskapsbanken

Meteorologi

Faktapaket: Väderprognoser

Flygvädertjänsten

Flygtrafiktjänsten inom SMHI bidrar till att flygtrafiken i Sverige kan bedrivas säkert och effektivt. Dygnet runt, året runt utfärdar meteorologer i Uppsala prognoser och varningar för hela Sveriges luftrum och för alla öppna trafikflygplatser.

Med hjälp av observationer från marken, satellit- och radarbilder samt numeriska prognosmodeller gör meteorologen ständiga bedömningar av flygvädret under de närmaste timmarna. Rapporter från piloter i luften utgör också en viktig informationskälla. Man sprider sedan informationen med hjälp av kodade telegram, flygplatsprognoser, kartor och speciella låghöjdsprognoser, men också via telefonkontakt med trafikledning och piloter.

Flygvädertjänsten är hårt styrd av internationella bestämmelser. Dessa tolkas till svenska förhållanden av Transportstyrelsen som sedan pekat ut SMHI som leverantör av flygväderprognoser och till att övervaka och utfärda varningar och prognoser för svenskt luftrum. För de kunder inom flygbranschen som inte täcks av de reglerade vädertjänsterna producerar SMHI skräddarsydda prognoser.

SMHI är certifierade enligt Single European Sky för att utföra flygvädertjänst i Europa och sedan 2013 utpekade att med ensamrätt utföra tjänster i Sverige.

SMHI samarbetar med övriga Nordiska och Baltiska systerinstitut för att effektivisera och harmonisera flygvädertjänster i norra Europa . Samarbetet har startat inom ramen av den nordiska Nordmet-arbetet och går under namnet NAMCON. DMI, Danska meteorologiska institutet, levererar vissa prognoser för Sverige och man fungerar som back-up för varandra vid produktionsbortfall.

I samarbete med DMI, Finska meteorologiska institutet och MET Norway, Norska meteorologiska institutet, produceras en flygväderkarta, NSWC, för hela norden.

Mer i detta faktapaket

  • Meteorologi

    Väderprognoser

  • Väderprognoser

    Att förutsäga väder - en mycket kort historik

    Att kunna förutsäga vädret för kortare eller längre tid har länge tillhört mänsklighetens önskan. Innan den vetenskapliga insikten hade man enbart ...

  • Väderprognoser

    Brandriskprognoser

    SMHI informerar sedan många år om brandrisken. Vanligaste är att det först på våren kommer information om risk för gräsbränder och därefter informa...

  • Väderprognoser

    Hur mäts prognosers träffsäkerhet?

    SMHI mäter kontinuerligt träffsäkerheten i väderprognoserna. Ett flertal parametrar i en väderprognos jämförs mot observationer av hur vädret sedan...

  • Väderprognoser

    Kan man lita på väderprognoser?

    Meteorologi är en exakt vetenskap, men trots det kan vi inte göra prognoser som alltid blir helt riktiga. Vi kan inte med exakthet kartlägga de fak...

  • Väderprognoser

    Kustvädersträckor och sjöväderområden

    Sjöväderprognoser är indelade i olika sjöväderområden och kustväderprognoserna är indelade i kuststräckor. Tabellen nedan visar hur kuststräckorna ...

  • Väderprognoser

    Lågtrycksbanor över Europa

    Under 1800-talets senare del kartlade Jacob van Bebber lågtryckens banor över Europa. Det var troligen ett försök att finna ett system i det till s...

  • Väderprognoser

    Om Brandriskprognoskartor

    Brandriskprognoskartorna visar tre olika kartor med information om risken för vegetationsbränder.

Relaterade faktapaket

Snöfall i kvällningen med bilar och fotgängare

Varningar och meddelanden

Svartvit bild på människor som korsar en väg i snöfall med bilar i bakgrunden

Vädervarningar för samhällsaktörer

Sveriges klimat

En uttorkad flod med träd i bakgrunden

Torka