Huvudinnehåll
Utforska ett ämne i kunskapsbanken
Meteorologi
Faktapaket: Väderprognoser
Flygvädertjänsten
Flygtrafiktjänsten inom SMHI bidrar till att flygtrafiken i Sverige kan bedrivas säkert och effektivt. Dygnet runt, året runt utfärdar meteorologer i Uppsala prognoser och varningar för hela Sveriges luftrum och för alla öppna trafikflygplatser.
Med hjälp av observationer från marken, satellit- och radarbilder samt numeriska prognosmodeller gör meteorologen ständiga bedömningar av flygvädret under de närmaste timmarna. Rapporter från piloter i luften utgör också en viktig informationskälla. Man sprider sedan informationen med hjälp av kodade telegram, flygplatsprognoser, kartor och speciella låghöjdsprognoser, men också via telefonkontakt med trafikledning och piloter.
Flygvädertjänsten är hårt styrd av internationella bestämmelser. Dessa tolkas till svenska förhållanden av Transportstyrelsen som sedan pekat ut SMHI som leverantör av flygväderprognoser och till att övervaka och utfärda varningar och prognoser för svenskt luftrum. För de kunder inom flygbranschen som inte täcks av de reglerade vädertjänsterna producerar SMHI skräddarsydda prognoser.
SMHI är certifierade enligt Single European Sky för att utföra flygvädertjänst i Europa och sedan 2013 utpekade att med ensamrätt utföra tjänster i Sverige.
SMHI samarbetar med övriga Nordiska och Baltiska systerinstitut för att effektivisera och harmonisera flygvädertjänster i norra Europa . Samarbetet har startat inom ramen av den nordiska Nordmet-arbetet och går under namnet NAMCON. DMI, Danska meteorologiska institutet, levererar vissa prognoser för Sverige och man fungerar som back-up för varandra vid produktionsbortfall.
I samarbete med DMI, Finska meteorologiska institutet och MET Norway, Norska meteorologiska institutet, produceras en flygväderkarta, NSWC, för hela norden.
Relaterade länkar
Mer i detta faktapaket
- Meteorologi
Väderprognoser
- Väderprognoser
Att förutsäga väder - en mycket kort historik
Att kunna förutsäga vädret för kortare eller längre tid har länge tillhört mänsklighetens önskan. Innan den vetenskapliga insikten hade man enbart ...
- Väderprognoser
Brandriskprognoser
SMHI informerar sedan många år om brandrisken. Vanligaste är att det först på våren kommer information om risk för gräsbränder och därefter informa...
- Väderprognoser
Hur mäts prognosers träffsäkerhet?
SMHI mäter kontinuerligt träffsäkerheten i väderprognoserna. Ett flertal parametrar i en väderprognos jämförs mot observationer av hur vädret sedan...
- Väderprognoser
Kan man lita på väderprognoser?
Meteorologi är en exakt vetenskap, men trots det kan vi inte göra prognoser som alltid blir helt riktiga. Vi kan inte med exakthet kartlägga de fak...
- Väderprognoser
Kustvädersträckor och sjöväderområden
Sjöväderprognoser är indelade i olika sjöväderområden och kustväderprognoserna är indelade i kuststräckor. Tabellen nedan visar hur kuststräckorna ...
- Väderprognoser
Lågtrycksbanor över Europa
Under 1800-talets senare del kartlade Jacob van Bebber lågtryckens banor över Europa. Det var troligen ett försök att finna ett system i det till s...
- Väderprognoser
Om Brandriskprognoskartor
Brandriskprognoskartorna visar tre olika kartor med information om risken för vegetationsbränder.
Faktapaket meteorologi
Alla faktapaket inom meteorologi
Vi har satt ihop artiklar utifrån kategorier. Allt för att du ska få ett samlat innehåll.