Huvudinnehåll

SMHIs policy för sociala medier

Uppdaterad

Publicerad

I SMHIs kanaler på sociala medier kan du ta del av vetenskapligt grundad kunskap och nyheter kring väder, vatten och klimat. Du kan aktivt medverka genom att ställa frågor och kommentera våra inlägg. Vi svarar under kontorstid och hanterar kommentarer enligt vår policy för sociala kanaler.

Regler för SMHIs kanaler på sociala medier

  • Visa respekt och håll en god ton. Tänk på att det som skrivs i sociala medier är offentligt.

SMHI kan ta bort kommentarer som vi bedömer:

  • innehåller rasism, främlingsfientlighet, hat eller hets mot folkgrupp.
  • innehåller hot och personangrepp.
  • innehåller känsliga eller integritetskränkande uppgifter.
  • är nedsättande eller diskriminerande, eller innehåller grovt språkbruk.
  • vara en uppmaning till brottslig handling.
  • som upprepade kommentarer, eller kommentarer som inte är relevanta för ämnet eller ämnesområdet.
  • syftar till att driva opinion, till exempel att propagera för information som SMHI bedömer vara falsk eller vilseledande.
  • är skrivna i syfte att marknadsföra produkter eller tjänster.
  • innehåller material som innebär brott mot dataskyddsförordningen eller upphovsrättslig lagstiftning.

SMHI kan även blockera användare som bryter mot dessa regler.

Anmäl kommentarer som strider mot reglerna

Som användare kan du anmäla kommentarer som strider mot reglerna genom att skicka e-post till SMHIs kundtjänst.

Skicka epost till SMHIs kundtjänst: kundtjanst@smhi.se

Vi svarar på kommentarer under kontorstid

SMHIs kundtjänst och webbredaktion läser alla kommentarer och försöker svara på faktafrågor så fort som möjligt, under kontorstid vardagar mellan klockan 8 och 16.