Huvudinnehåll

Flyg

Uppdaterad

Publicerad

Flygvädertjänsten inom SMHI tillhandahåller anpassade produkter och tjänster för att luftfarten i Sverige ska kunna bedrivas på ett säkert, kostnadseffektivt och miljömässigt hållbart sätt. Flygvädertjänsten bidrar med planeringsunderlag till piloter, flygledare och operativ verksamhet på ett 30-tal flygplatser i hela landet.

Flygvädertjänsten
Northavimet – Väderportal för de nordiska flygvädertjänsterna Länk till annan webbplats.

Våra meteorologer arbetar dygnet runt, året runt med att utfärda och följa upp både prognoser och varningar till luftfarten. Vi samlar även in pilotrapporter från flygtrafikledningen och distribuerar dessa vidare för att kunna varna övriga luftrumsanvändare om särskilt farliga flygförhållanden. SMHI samarbetar även med Haverikommissionen vid utredningar av tillbud och olyckor inom Sveriges luftrum.

SMHI är certifierade enligt (EU) 2017/373 att utföra flygvädertjänst i Europa och är utpekade av Transportsportstyrelsen att med ensamrätt i Sverige tillhandahålla tjänster som flygväderkontor på flygplats och som övervakningsenhet för flygväder.

Linus Dock

Linus Dock

Produktägare

TAF

TAF (Terminal Aerodrome Forecast, flygplatsprognos) är en kortfattad redogörelse för de förväntade flygväderförhållandena på en flygplats under en angiven tidsperiod.

TAF utfärdas för ett 30-tal trafikflygplatser i Sverige:

  • var 3:e timme gällande 24 timmar för Stockholm - Arlanda, Stockholm – Skavsta, Göteborg – Landvetter och Malmö.
  • för övriga flygplatser var 3:e timme gällande upp till 9 timmar, där giltighetstiden begränsas av flygplatsens öppethållning.

Prognosen baseras på all tillgänglig väderinformation, med tyngdpunkt på METAR, flygplatsobservationer, för respektive flygplats. Prognoserna följs upp kontinuerlig mot senaste METAR och vid behov utfärdas ändrad prognos, en så kallad AMD TAF.

METAR

Observationer för flygtrafiken, så kallade METAR och METREPORT, utförs av flygtrafikledningen på respektive flygplats.

NSWC

Nordic Significant Weather Chart är en översikt över flygvädret i Sverige och angränsande länder, gällande för en bestämd tidpunkt.

Kartan utfärdas var sjätte timme, 4 timmar innan giltighetstiden. Vid stora förändringar innan giltighetstiden görs en ändrad karta, en såkallad AMD NSWC.
Kartan är ett samarbete mellan flygvädertjänsterna i Sverige (SMHI), Danmark (DMI), Finland (FMI) och Norge (MET Norway) och produceras av SMHI och FMI.

  • Tider för produktion av NSWC
    Kartan utfärdasoch gäller (UTC)
    2000
    0206
    0812
    1418
  •  
  •  

Aktuell NSWC Länk till annan webbplats.
Användarhandledning Länk till annan webbplats.
Teckenförklaring NSWC Länk till annan webbplats.

Låghöjdsprognoser - LLF

För planering av VFR-flygning inom Sverige producerar SMHI en låghöjdsprognos som presenteras både i text och i grafisk form.

Låghöjdsprognosen är en prognos för VFR-flygning i Sverige. Detaljerade prognoser för markvindar, molntäckeshöjd, sikt och väder samt höjdvindar, temperatur på höjd och risk för turbulens och is presenteras i textformat och i grafisk form.

Prognosen nås via länk från aroweb och direkt på northavimet.com

En användarhandledning till Låghöjdsprognosen på engelska finns här:

User guide Länk till annan webbplats.

Tider för låghöjdsprognosen

utfärdas
(Lokal tid)
LHP- text och grafisk
(Lokal tid)
055506-14
095510-18
135514-22
senast 2000översikt nästa dag

VFR-kartor

För att underlätta planering av din flygrutt erbjuder SMHI automatiskt genererade nulägeskartor och prognoskartor.

VFR-analys

VFR-analysen är en helt automatisk nulägeskarta där moln- och siktinformation från markobservationer, satellit och radarbilder vid en tidpunkt sätts ihop till en bild. Här presenteras områden med sikt under 5 km och områden med molntäckeshöjd under 1000ft.

Kartan kan användas som ett hjälpmedel vid VFR-planering, men bör kompletteras med annan information.

Aktuell VFR-analys Länk till annan webbplats.

VFR-prognos

VFR-prognosen är en helt automatisk genererad prognos som visar på områden med risk för molntäckeshöjd under 1000ft och områden med sikt under 5 km nästkommande dag klockan 06 och 12 UTC. Kartorna presenteras ca klockan 16.

Kartorna kan användas som en preliminär prognos för VMC nästa dag, men skall inte användas för färdplanering och tas därför bort vid midnatt.

Aktuell VFR-prognos för 06 UTC Länk till annan webbplats.
Aktuell VFR prognos för 12 UTC Länk till annan webbplats.

Snö- och halkprognoser

Utifrån varje flygplats speciella behov kan vi skräddarsy prognoser för snöröjning och halkbekämpning.

Genom att använda flygplatsens egna observationer kan vi göra prognoser på bland annat snöfall, frost och ishalka så att bekämpningsinsatserna kan optimeras.

Vindprognoser

SMHI utför vindprognoser på önskade nivåer vid önskad tidpunkt för flygplatser och flygtrafiktjänst.

Varje flygplats har sina egna vindförhållanden och sin egen vindproblematik. Med hjälp av högupplösta modeller kan vi göra vindprognoser på önskade nivåer vid önskad tidpunkt.