Värdegrund
SMHIs verksamhet vilar på grundvärderingar som ska genomsyra det dagliga arbetet, beslut och policys.

Vi ska samverka genom att
...vara öppna och ärliga mot varandra samt visa respekt för varandras åsikter och olikheter. På SMHI vill vi att alla har engagemang och tar ansvar för såväl sitt arbete som för sin personliga utveckling. Vi ska ta ansvar för att ta del av, och själv söka, information.
Vi ska även ha tilltro till att alla vill göra sitt bästa och vara delaktiga och ta ansvar i verksamhetsutveckling.
På SMHI värdesätter vi
Drivkraft
Vi har engagemang, visar handlingskraft och tar initiativ.
Flexibilitet
Vi både kan och är villiga att anpassa oss till förändrade förutsättningar.
Kommunikation
Vi är tydliga, lyhörda och skapar en trovärdig dialog med andra.
SMHIs ledare ska stå för
Visioner
Höja blicken, se sammanhang, tänka nytt och stå för en helhetssyn.
Mod
Framföra och stå för sina åsikter. Ha förmåga att fatta och genomföra beslut, även med svår innebörd.
Etik
Vara en god förebild i sin ledarroll. Ha en positiv människosyn, både genom att ställa krav på och ge erkännande till medarbetarna.

Verka för likabehandling och inkludering
Likabehandling får stort fokus på SMHI och ses som en förutsättning för en god arbetsmiljö. Tillsammans arbetar medarbetare och chefer för att upprätthålla en inkluderande arbetsmiljö som främjar mångfald och som förebygger diskriminering. SMHI är medlem i nätverket Lika villkor; ett regionalt myndighetsnätverk som arbetar med att driva en utveckling för att offentlig verksamhet i högre grad ska utöva sin skyldighet att tillgodose mänskliga rättigheter.
SMHI har sedan 2009 använt sig av Nyckeltalsinstitutets jämställdhetsindex, Jämix, för att följa upp och jämföra olika nyckeltal med andra myndigheter och företag. Nyckeltalen indikerar strukturella förutsättningar för en jämställd arbetsplats: ledning, karriär, lön, ohälsa, föräldraskap, deltid, trygghet samt aktivt jämställdhetsarbete.